Земята е преминала ключови "планетарни граници" за безопасност на живота

Изтласкването на планетата отвъд нейните безопасни граници подкопава хранителната, енергийната и водната сигурност и повишава риска от болести и конфликти, казват изследователите

08:14 | 16 септември 2024
Автор: Ерик Ростън
Снимка: Bloomberg

Човешката дейност застрашава осем от критичните животоподдържащи системи на планетата и седем от тях вече са преминали в опасна зона, според масивен преглед на науката за Земята, проведен съвместно от повече от 60 изследователи и публикуван миналата седмица в The Lancet Planetary Health.

Разглеждайки нуждите на една годна за живеене Земя - включително климата, сладководните системи, биоразнообразието и хранителните вещества в почвата - изследователите откриват, че почти всички са преминали решаващи прагове. Единствената глобална система, която все още не е нарушила безопасните граници, са аерозолите, въпреки че замърсяването на въздуха с малки частици допринася за 8 милиона смъртни случая годишно.

Новата статия се основава на научен проект, който започна през 2009 г. за оценка на „планетарните граници“, които гарантират стабилността и устойчивостта на критичните системи. Миналата година Земната комисия – международната група от учени, която проведе проучването – въведе „граници на планетарната система“, които също отчитат социалната справедливост и местните съображения, разглеждайки как да предпазим хората от вреда и да осигурим основни жизнени стандарти.

Изследователите оцениха всяка от системите по два фактора. Единият беше безопасността или колко дълго системата може да престане да работи по начина, по който хората са разчитали на нея. Другият беше справедливостта или „рискът от значителна вреда“ за хората, които са живи днес, и тези, които все още не са родени.

Те заключават, че за да избегнат по-нататъшна дестабилизация, страните трябва да запазят поне половината от екосистемите на планетата непокътнати, да ограничат извличането на подпочвени води и да наложат твърди ограничения върху използването на азотни и фосфорни торове.

Новата работа предлага начин за страните, предприятията и градовете да започнат да определят собствените си отговорности въз основа на усилия като Инициативата за научно базирани цели, която помага на компаниите да си поставят цели в областта на климата, и Работната група за финансови разкрития, свързани с климата, която определя насоки за оценка на климатичния риск и съобщаването му на акционерите и други.

Това, което тласка системите извън границите им, не е изненада - икономическата активност. Авторите пишат, че "радикалните" обществени промени, включително преразпределението на богатството, са необходими, за да се запази планетата обитаема.

„Ние не спорим, че трябва да направим много неща, които никога преди не сме правили“, каза съавторът Даяна Ливърман, пенсиониран професор по география и развитие в Университета на Аризона. „Много от трансформациите вече са в ход. Те просто не се случват в мащаб или достатъчно бързо.“

Въпреки че изследването цитира скорошни публикации, които поставят под въпрос икономическата ортодоксалност, основателят на изследването на планетарните граници, Йохан Рокстрьом, казва, че светът „не може да чака напълно нова икономика“, за да върне Земята в безопасност: „Не можете да кажете „Добре, капитализмът е проблем, така че имаме нужда от нещо друго“, каза Рокстрьом, който е директор на Потсдамския институт за изследване на въздействието върху климата и съпредседател на Земната комисия.

Подходът на границите отдавна предизвиква дебат сред учените. Ърле Елис, учен по околна среда от Университета на Мериленд в Балтимор, който не е участвал в изследването, постави под въпрос доколко приложими са препоръките. Той също така критикува контролиращата метафора - че има "безопасно пространство" и все по-опасно такова, с ясна граница, която ги разделя.

„Илюзия е да мислим, че има тази линия, която пресичате и сега сте в опасна зона“, каза той.

Рокстрьом каза, че не всички граници имат твърди и бързи ограничения. Повечето, като загубата на биоразнообразие, замърсяването на въздуха и замърсяването с торове, нямат строги нива. Останалите от тях, каза той, се носят към опасност, вместо да се изправят пред ярен срив - но всички те са критични за поддържането на цялата система здрава.