Бизнес старт

Всеки делник от 7:30 часа
Водещи: Роселина Петкова и Христо Николов

Кръстиха астероид на българин

Светослав Александров, Cosmos.bg, в "Бизнес старт" 20.08.2024 г.

12:30 | 20 август 2024
Обновен: 12:45 | 20 август 2024
Автор: Георги Месробович

На 15 август Международният астрономически съюз наименува астероид на космическия популяризатор Светослав Александров. Обикновено астероидите се кръщават по предложение на техните откриватели, като Александров участва в граждански проект, спонсориран от NASA, в които много учени откриват голям брой астероиди. След като публикацията излиза трима от тях получават честта да имат астероид наименуван на тях, това коментира Светослав Александров, Cosmos.bg, в предаването "Бизнес старт" с водеща Роселина Петкова.

Астероидът се намира между Марс и Юпитер, като е с големина около 4 км, той може да се види с помощта на телескоп, а през следващата пролет ще може да бъде наблюдаван от астрономи любители при магнитут 18.

Практиката да се кръщават астероиди на живи хора е отдавнашна, като преди няколко години българска изследователка получава тази чест, а в исторически план има кръстени астероиди на няколко българи. Гостът обясни, че по-честата практика е да се кръщават астероиди на откривателите им, но това не винаги се спазва.

Професията на космическия популяризатор е отговорна за това да превежда технически новини, свързани с космонавтиката, на достъпен език, като често на тези специалисти се пада честта да оборват вредни псевдонаучни теории, които служат за дезинформация. Гостът обясни, че дезинформация за Космоса винаги е имало, но с появата на интернет става все по-лесно да се достигне до повече хора.

В световната космическа надпревара се вижда надмощието на SpaceX, които много често изстрелват ракети и спътници. Скоро се очаква и активизиране от други компании, като Blue Origin, които да конкурират силата на компанията на Илон Мъск. Гостът обясни, че е много трудно други компании или държави да се конкурират със SpaceX, тъй като ракетите са невъзвръщаеми, което оскъпява процеса.

Сега секторът очаква новата мисия на SpaceX, която ще изпрати астронавти на около 1000-1400 км от земната повърхност, което не е виждано от лунните експедиции. Гостът обясни, че това ще бъде първата комерсиална космическа мисия с комерсиални скафандри, разработени от компанията на Мъск. Тази мисия може да служи за тест на скафандрите, които може да се използват при усвояването на Луната и Марс, за които се говори от милиардерът.

„Мисията е много рискована, като корабът няма шлюз и за да могат астронавтите да излязат в открития Космос, ще трябва целият космически кораб да бъде разхерметизиран и във вътрешността на кораба ще има вакуум. Това нещо не е правено от епохата на програмата „Аполо“, така че риск съществува. Но SpaceX се е доказал, че може да поема такива рискове, които за жалост държавните космически агенции не поемат, защото те зависят от данъкоплатците и управляващите.“

Междувременно Lockheed Martin обявиха сделка за придобиване на Terran Orbital за 450 милиона долара. Гостът смята, че окрупняването рядко води до добри резултати и бъдещето на сектора би трябвало да е насочено към повече предприемачество.

Целия коментар гледайте във видеото.

Всички гости на предаването "Бизнес старт" може да намерите тук.